سؤالات آزمون وكالت ـ آبان ماه سال ۱۳۸۴ - اصول فقه
سه شنبه, 01 شهریور 1384 ساعت 00:00
101 ـ تفاوت مهم وضع تعييني با وضع تعيّني در چيست؟
1) در آثار آن است.
2) در واضع آن است.
3) در تفاوت ماهوي آن است.
4) در كثرت استعمال آن است.
102 ـ وجوب تعييني در مقابل چيست؟
1) وجوب عيني
2) وجوب كفائي
3) وجوب تخييري
4) وجوب تعبّدي
103 ـ كدام گزينه صحيح است؟
1) مفهوم وصف حجّت است ولي مفهوم شرط حجّت نيست.
2) مفهوم وصف حجّت نيست ولي مفهوم شرط حجّت است.
3) هر دو مفهوم وصف و شرط حجّت هستند.
4) هيچكدام از مفهوم وصف و شرط حجّت نيستند.
104 ـ در تعارض قاعده يد با اصل استصحاب:
1) قاعده يد مقدم است.
2) هر دو ساقط ميشوند.
3) اصل تخيير جاري ميشود.
4) اصل استصحاب مقدم است.
105 ـ در تعارض اصل استصحاب با اصل برائت:
1) اصل برائت حاكم است.
2) اصل استصحاب حاكم است.
3) اصل تخيير جاري ميشود.
4) هر دو اصل ساقط ميشوند.
106 ـ اگر كسي اقرار به دين نمايد ولي ادعا كند آن را پرداخته است:
1) ادعاي او به استناد اصل حجّت پذيرفته ميشود.
2) با توجه به اصل عدم نبايد او را بدهكار دانست.
3) با توجه به اصل اشتغال بايستي حكم بر بدهكار بودن وي نمود.
4) عدالت حكم ميكند ادعاي وي نيز همانند اقرار وي پذيرفته شود.
107 ـ در بحث تعارضها، اصطلاح ورود به چه معناست؟
1) به شمول عام بر كليه مصاديق آن، ورود گفته ميشود.
2) به شمول مطلق بر افراد و مصاديق آن، ورود گفته ميشود.
3) تأخّر تاريخ صدور يكي از قوانين متعارض بر ديگري ورود ناميده ميشود.
4) به اين معني است كه قانون موضوعي را كه خارج از عام است در آن وارد يا موضوعي را كه داخل در عام است از آن خارج نمايد.
108 ـ اگر در بقاء اعتبار قانوني ترديد شود تكليف چيست؟
1) اصل، عدم اعتبار فعلي آن قانون است.
2) بقاء اعتبار قانون استصحاب ميشود.
3) در صورت احتمال نسخ نميتوان، آن قانون را معتبر دانست.
4) اگر از قوانين جزائي باشد با توجه به اصل برائت بايد آن را نسخ شده بدانيم.
109 ـ آيا اصل مثبت شرعاً حجت و معتبر؟
1) حجت و معتبر نيست.
2) حجت و معتبر است.
3) تنها در احكام شرعي حجت و معتبر است.
4) تنها در مورد آثار عقلي حجت و معتبر است.
110 ـ طبق نص قانون كشت خشخاش مطلقاً و كشت شاهدانه به منظور توليد مواد مخدّر ممنوع است. به دولت طبق قانون اجازهداده شده است براي مصارف داروئي ترياك توليد نمايد و تنها راه توليد ترياك كشت خشخاش است در اين صورت:
1) طبق قاعده «اذن در شيء اذن در لوازم آن است» دولت مجاز به كشت خشخاش براي توليد ترياك جهت مصارف داروئي ميباشد.
2) با توجه به تعارض دو قانون اصل احتياط جاري است و كشت خشخاش براي دولت نيز ممنوع است.
3) با توجه به اطلاق ممنوعيت كشت خشخاش دولت نميتواند اقدام به كشت خشخاش براي توليد ترياك جهت مصارف داروئينمايد.
4) مقنّن در زمان وضع ماده قانوني مربوط به كشت خشخاش در مقام بيان نبوده است لذا نميتوان به اطلاق اين قانون استناد كرد.
111 ـ وجه اشتراك امر و نهي در چيست؟
1) هر دو جمله انشائي هستند نه اخباري.
2) هيچكدام در مرّه يا تكرار دلالت ندارند.
3) هيچكدام بر فوريت يا تراخي دلالت ندارند.
4) هر سه مورد صحيح است.
112 ـ طبق نظر مشهور اصولين:
1) مقدمه واجب هميشه واجب است.
2) مقدمه واجب هيچگاه واجب نيست.
3) اگر به صورت شرط شرعي باشد واجب و در غير اين صورت واجب نيست.
4) اگر به صورت سبب باشد واجب نيست ولي اگر به صورت غير سبب باشد واجب است.
113 ـ ادله استنباط احكام در فقه شيعه عبارت است از:
1) قرآن ـ سنّت ـ عرف ـ عقل
2) قرآن ـ سنّت ـ اجماع ـ قياس
3) قرآن ـ سنّت ـ اجماع ـ عقل
4) قرآن ـ سنّت ـ قانون ـ رويه قضائي
114 ـ اقسام خبر واحد عبارت است از:
1) متواتر ـ موثق ـ قوي ـ ضعيف
2) متواتر ـ حسن ـ موثق ـ ضعيف
3) متواتر ـ حسن ـ قوي ـ موثق
4) صحيح ـ حسن ـ موثق ـ ضعيف
115 ـ انواع اجماع عبارتند از:
1) متواتر و واحد
2) قطعي و غير قطعي
3) منقول و محصّل
4) هيچكدام
116 ـ اقسام قرينه عبارتند از:
1) لغوي و عرفي
2) تعبّدي و توصّلي
3) تعييني و تخصيصي
4) صارفه و معيّنه
117 ـ آيا نهي شارع موجب فساد معامله است؟
1) مطلقاً بله.
2) مطلقاً خير.
3) در معاملات يك جانبه موجب فساد است ولي در معاملات دو جانبه موجب فساد نميشود.
4) ضابطه خاصي وجود ندارد و در هر مورد بايستي به حكم خاص شارع مراجعه شود.
118 ـ وحدت ملاك معادل كدام يك از اصطلاحات ذيل است؟
1) تحقيق مناط
2) تخريج مناط
3) تنقيح مناط
4) قياس معالفارق
119 ـ در نظام حقوقي ايران كدام گزينه صحيح است؟
1) هيچگونه قياسي حجيّت ندارد.
2) فقط قياس مستنبط العلّه حجيّت دارد.
3) فقط قياس منصوصالعلّه حجيّت دارد.
4) قياس اعم از منصوص العلّه و مستنبط العلّه حجيّت دارد.
120 ـ كدام يك از موارد ذيل از مقدمات حكمت محسوب نميشود؟
1) انصراف بدوي
2) نبودن قرينه تقييد
3) امكان اطلاق و تقييد
4) نبودن قدر متيقن در مقام تخاطب
-----------------------------------------------------------------------------------------------
پاسخنامه :»
101 - گزينه 2 صحيح است.
102 - گزينه 3 صحيح است.
103 - گزينه 2 صحيح است.
104 - گزينه 1 صحيح است.
105 - گزينه 2 صحيح است.
106 - گزينه 3 صحيح است.
107 - گزينه 4 صحيح است.
108 - گزينه 2 صحيح است.
109 - گزينه 1 صحيح است.
110 - گزينه 1 صحيح است.
111 - گزينه 4 صحيح است.
112 - گزينه 1 صحيح است.
113 - گزينه 3 صحيح است.
114 - گزينه 4 صحيح است.
115 - گزينه 3 صحيح است.
116 - گزينه 4 صحيح است.
117 - گزينه 4 صحيح است.
118 - گزينه 3 صحيح است.
119 - گزينه 3 صحيح است.
120 - گزينه 1 صحيح است.
نظرات شما عزیزان:
تاریخ: برچسب:سؤالات آزمون وكالت,
ارسال توسط عباس کیانی اکردی
آخرین مطالب